Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Domovoy

Время создания
1934
Место создания
France
Размер
34x50,5 cm
Техника
paper, coal, graphite pencil
Коллекция
6
Открыть в приложении
#2
The “Domovoy” (a house spirit) is one of the illustrations by Ivan Yakovlevich Bilibin, created for the encyclopedia “World Mythology” printed by the French publishing house “Larousse”.

“I work a lot and in a variety of styles for different Parisian publishers, ” Bilibin wrote about his work in the first half of the 1930s, when once again he gave all his creativity and attention to graphic design of books. The main customers during this period were not the Russian emigrant publishing houses, but large Parisian firms. Bilibin’s works include illustrations for the collection of Russian folk tales Contes de l’isba (“Tales from a Hut”), French fairy tales by Jeanne Roche-Mazon Contes de la Couleuvre (“Tales of the Snake”), fairy tales by the brothers Grimm for the Paris publishing house Boivin et Cie. In 1934, the artist illustrated a section dedicated to Russian mythology in the encyclopedia “World Mythology” for the publishing house “Larousse”.

In Bilibin’s illustration, the domovoy appears as a shaggy old man of a short stature, exactly how people believed him to look like. His strength is evidenced by his huge hands. He crawls out from behind the stove when the owners are away. His gaze is wary, his eyebrows are frowned.

The expansion of the artist’s themes, his work on new types of publications, and designing various books contributed to the professional improvement of Bilibin, as an illustrator. However, his 1930s illustrations do not reach the level of the best Bilibin works of the previous decades. He had to work quickly which damaged the integrity of the Bilibin’s style: the artist began to repeat himself, the precision of his drawing bordered on dryness. The causes of this were not only external. Under the influence of the developing modern art, Bilibin had long had a desire to move away from the artistic canons of the past, to make expressive means more flexible and diverse. He aspired to it upon his return to his homeland in 1936.

Bilibin goes from a predominantly contour drawing, in his own words, to a drawing “abundantly covered with a hatched fabric”, and sometimes to an almost freely hatched drawing. It was difficult for the artist to completely rebuild the long-established method, new works often turned out to be eclectic. However, Bilibin managed to subordinate impressions from nature to the laws of “strict” graphics of the early 20th century. Accepting the changes that had taken place in graphic art, the master nevertheless considered these laws to be fundamental and based his teaching system at the Graphic Department of the Institute of Painting, Sculpture and Architecture in Leningrad on these laws.
#4
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Domovoy

Время создания
1934
Место создания
France
Размер
34x50,5 cm
Техника
paper, coal, graphite pencil
Коллекция
6
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении

Ivan BilibinКоллекция работ

Обложка к сказке о Золотой рыбке
Обложка к сказке о Золотой рыбке
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Bilibin’s Dacha in Batiliman
Bilibin’s Dacha in Batiliman
Ivangorod Museum
The Marksman’s Wife Before the Tsar
The Marksman’s Wife Before the Tsar
Ivangorod Museum
Портрет Чириковой
Портрет Чириковой
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Шарж на поэта Рославлева
Шарж на поэта Рославлева
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Программа  концерта «Духовное песнопение»
Программа концерта «Духовное песнопение»
Мемориальный дом-музей Л.В. Собинова
Эскиз костюма к пьесе Скриба «Стакан воды»
Эскиз костюма к пьесе Скриба «Стакан воды»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Siege Diary
Siege Diary
Ivangorod Museum
List of dishes and music
List of dishes and music
Ivangorod Museum
Компьенский лес
Компьенский лес
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Stage design for the ballet “The Firebird”
Stage design for the ballet “The Firebird”
Ivangorod Museum
Эскиз декорации к пьесе
Эскиз декорации к пьесе
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Обложка к «Хрестоматии»‎
Обложка к «Хрестоматии»‎
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Царь Дадон и звездочет
Царь Дадон и звездочет
National Pushkin Museum
Portrait of an Egyptian Boy
Portrait of an Egyptian Boy
Ivangorod Museum
Stage design for the opera “The Golden Cockerel”
Stage design for the opera “The Golden Cockerel”
Ivangorod Museum
Heroic Past of the Russian People
Heroic Past of the Russian People
Ivangorod Museum
The Tale of the Golden Cockerel
The Tale of the Golden Cockerel
Ivangorod Museum
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Portrait of Dunya
Portrait of Dunya
Ivangorod Museum
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%