Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Domovoy

Время создания
1934
Место создания
France
Размер
34x50,5 cm
Техника
paper, coal, graphite pencil
Коллекция
6
Открыть в приложении
#2
The “Domovoy” (a house spirit) is one of the illustrations by Ivan Yakovlevich Bilibin, created for the encyclopedia “World Mythology” printed by the French publishing house “Larousse”.

“I work a lot and in a variety of styles for different Parisian publishers, ” Bilibin wrote about his work in the first half of the 1930s, when once again he gave all his creativity and attention to graphic design of books. The main customers during this period were not the Russian emigrant publishing houses, but large Parisian firms. Bilibin’s works include illustrations for the collection of Russian folk tales Contes de l’isba (“Tales from a Hut”), French fairy tales by Jeanne Roche-Mazon Contes de la Couleuvre (“Tales of the Snake”), fairy tales by the brothers Grimm for the Paris publishing house Boivin et Cie. In 1934, the artist illustrated a section dedicated to Russian mythology in the encyclopedia “World Mythology” for the publishing house “Larousse”.

In Bilibin’s illustration, the domovoy appears as a shaggy old man of a short stature, exactly how people believed him to look like. His strength is evidenced by his huge hands. He crawls out from behind the stove when the owners are away. His gaze is wary, his eyebrows are frowned.

The expansion of the artist’s themes, his work on new types of publications, and designing various books contributed to the professional improvement of Bilibin, as an illustrator. However, his 1930s illustrations do not reach the level of the best Bilibin works of the previous decades. He had to work quickly which damaged the integrity of the Bilibin’s style: the artist began to repeat himself, the precision of his drawing bordered on dryness. The causes of this were not only external. Under the influence of the developing modern art, Bilibin had long had a desire to move away from the artistic canons of the past, to make expressive means more flexible and diverse. He aspired to it upon his return to his homeland in 1936.

Bilibin goes from a predominantly contour drawing, in his own words, to a drawing “abundantly covered with a hatched fabric”, and sometimes to an almost freely hatched drawing. It was difficult for the artist to completely rebuild the long-established method, new works often turned out to be eclectic. However, Bilibin managed to subordinate impressions from nature to the laws of “strict” graphics of the early 20th century. Accepting the changes that had taken place in graphic art, the master nevertheless considered these laws to be fundamental and based his teaching system at the Graphic Department of the Institute of Painting, Sculpture and Architecture in Leningrad on these laws.
#4
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Domovoy

Время создания
1934
Место создания
France
Размер
34x50,5 cm
Техника
paper, coal, graphite pencil
Коллекция
6
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении

Ivan BilibinКоллекция работ

Эскиз панно «‎Маркиза»
Эскиз панно «‎Маркиза»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к пьесе «Стакан воды»
Эскиз декорации к пьесе «Стакан воды»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Tale of the Golden Cockerel
The Tale of the Golden Cockerel
Ivangorod Museum
Эскиз декорации к пьесе «Власть тьмы»
Эскиз декорации к пьесе «Власть тьмы»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Открытка «Стрелец...»
Открытка «Стрелец...»
Алтайский государственный краеведческий музей
Иллюстрация к французской сказке
Иллюстрация к французской сказке
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз женского костюма к пьесе О.Э. Скриба
Эскиз женского костюма к пьесе О.Э. Скриба
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половецкого воина
Эскиз костюма половецкого воина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Царь Дадон и звездочет
Царь Дадон и звездочет
National Pushkin Museum
Portrait of an Egyptian Boy
Portrait of an Egyptian Boy
Ivangorod Museum
Bormes. The South of France
Bormes. The South of France
Ivangorod Museum
The Murdered One
The Murdered One
Ivangorod Museum
Шарж на поэта Рославлева
Шарж на поэта Рославлева
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Ivangorod Museum
Эскиз костюма горожанки
Эскиз костюма горожанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к опере Н.А. Римского-Корсакова
Эскиз декорации к опере Н.А. Римского-Корсакова
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к опере «Сказка о царе Салтане»
Эскиз декорации к опере «Сказка о царе Салтане»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Sister Alionushka and Little Brother Ivanushka
Sister Alionushka and Little Brother Ivanushka
Ivangorod Museum
Farlaf. Costume sketch
Farlaf. Costume sketch
Feodor Chaliapin Estate Museum
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%