Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

To see AR mode in action:

1. Install ARTEFACT app for iOS or Android;

2. Find the exhibition «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the exhibit;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Bilibin’s Dacha in Batiliman

Creation period
1940
Place of сreation
Crimea
Dimensions
46x29,5 cm
Technique
cardboard, graphite pencil, watercolor
7
Open in app
#2
The final stage of Ivan Yakovlevich Bilibin’s landscape painting began after the artist returned from emigration to Leningrad in 1936.

During this period, Bilibin made trips to the Caucasian coast of the Black Sea, to Ukraine, to Crimea and brought back excellent watercolor landscapes from there. The landscapes are subtly picturesque and deep in transitions of tone, where the expressive pictorial manner of painting, characteristic of the French series, was harmoniously developed.

Bilibin passionately loved nature. This love, hidden behind the immaculate lines of his graphic works or concealed in a conventional fairy-tale scenery, becomes apparent in the artist’s landscapes.

In August-September 1940, Bilibin and his wife Alexandra Vasilievna Shchekatikhina-Pototskaya vacationed in the Crimea, visited Batiliman and the places where Bilibin’s dacha once was. The building was preserved, but it no longer belonged to the artist: the village administration was housed there.

From a letter from O. Akhmetova to Ivan Bilibin dated from April 8, 1939:
#5
Come to Batiliman for the summer, it is very good here in summer. Your dacha has been remodeled, it is very cozy and the warmest one in winter, the administration staff lives there all year round. If you ask around, maybe they will return it to you. Bye bye for now. Greetings to Alexandra Vasilievna.
#6
The watercolor “Bilibin’s Dacha in Batiliman” is one of the brightest examples of the artist’s late landscapes. A bare rocky slope, scorched grass and an old juniper tree appear before the viewer. The ringing silence is broken only by the sounds of cicadas and the distant rustle of the waves. There is a spicy scent of pine needles in the air, warmed up by the scorching rays of the southern sun. In the distance, the artist’s former dacha can be seen on the seaside slope. However, it is not the protagonist. The main role is given to a lonely tree, one half of which is dried up and the other half has living green branches.

Keeping in mind that Ivan Bilibin was highly educated, one can also think about the philosophical subtext of this image. A tree in fine arts is often associated with a person’s age, the years they have lived. Perhaps this old juniper, which is half dried up, but is still fighting for life, is an allegory for the fate of an elderly man. It so happened that this philosophical symbolism became prophetic. This artwork is a kind of farewell of Ivan Yakovlevich to Batiliman, where he spent some of the best days of his life and career.
#4
Посмотреть в Госкаталоге
read morehide
00:00
00:00
1x

Bilibin’s Dacha in Batiliman

Creation period
1940
Place of сreation
Crimea
Dimensions
46x29,5 cm
Technique
cardboard, graphite pencil, watercolor
7
Point your smartphone camera to open in the app
Share
VkontakteOdnoklassnikiTelegram
Share on my website
Copy linkCopied
Copy
Open in app

Ivan BilibinCollection

Сосны на берегу моря
Сосны на берегу моря
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма к пьесе «Стакан воды»
Эскиз костюма к пьесе «Стакан воды»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половчанина
Эскиз костюма половчанина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Шарж на поэта Рославлева
Шарж на поэта Рославлева
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Young Vologda Woman in Festive Attire
Young Vologda Woman in Festive Attire
Ivangorod Museum
Stage design for the opera “The Golden Cockerel”
Stage design for the opera “The Golden Cockerel”
Ivangorod Museum
The Murdered One
The Murdered One
Ivangorod Museum
Иллюстрация к сказке А.С. Пушкина
Иллюстрация к сказке А.С. Пушкина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Bormes. The South of France
Bormes. The South of France
Ivangorod Museum
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Donkey 1/20 Scale
Donkey 1/20 Scale
Ivangorod Museum
Программа спектакля «Борис Годунов»
Программа спектакля «Борис Годунов»
Museum of Theater and Music
Открытка «Стрелец...»
Открытка «Стрелец...»
Алтайский государственный краеведческий музей
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз женского костюма к пьесе О.Э. Скриба
Эскиз женского костюма к пьесе О.Э. Скриба
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декоративное панно «Персидский мотив»
Эскиз декоративное панно «Персидский мотив»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половчанки
Эскиз костюма половчанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Portrait of an Egyptian Boy
Portrait of an Egyptian Boy
Ivangorod Museum
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Ivangorod Museum
Эскиз декорации к пьесе «Стакан воды»
Эскиз декорации к пьесе «Стакан воды»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
To see AR mode in action:
  1. Install ARTEFACT app for 
  2. iOS or Android;
  3. Find and download the «Paintings in Details» exhibition
  4. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the painting;
  5. Watch what happens on your phone screen whilst you flip through the pictures.
 
We use Cookies
Cookies on the Artefact Website. We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on the Artefact website. However, if you would like to, you can change your cookie settings at any time.
Подробнее об использованииСкрыть
Content is available only in Russian

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%