Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Bilibin’s Dacha in Batiliman

Время создания
1940
Место создания
Crimea
Размер
46x29,5 cm
Техника
cardboard, graphite pencil, watercolor
Коллекция
7
Открыть в приложении
#2
The final stage of Ivan Yakovlevich Bilibin’s landscape painting began after the artist returned from emigration to Leningrad in 1936.

During this period, Bilibin made trips to the Caucasian coast of the Black Sea, to Ukraine, to Crimea and brought back excellent watercolor landscapes from there. The landscapes are subtly picturesque and deep in transitions of tone, where the expressive pictorial manner of painting, characteristic of the French series, was harmoniously developed.

Bilibin passionately loved nature. This love, hidden behind the immaculate lines of his graphic works or concealed in a conventional fairy-tale scenery, becomes apparent in the artist’s landscapes.

In August-September 1940, Bilibin and his wife Alexandra Vasilievna Shchekatikhina-Pototskaya vacationed in the Crimea, visited Batiliman and the places where Bilibin’s dacha once was. The building was preserved, but it no longer belonged to the artist: the village administration was housed there.

From a letter from O. Akhmetova to Ivan Bilibin dated from April 8, 1939:
#5
Come to Batiliman for the summer, it is very good here in summer. Your dacha has been remodeled, it is very cozy and the warmest one in winter, the administration staff lives there all year round. If you ask around, maybe they will return it to you. Bye bye for now. Greetings to Alexandra Vasilievna.
#6
The watercolor “Bilibin’s Dacha in Batiliman” is one of the brightest examples of the artist’s late landscapes. A bare rocky slope, scorched grass and an old juniper tree appear before the viewer. The ringing silence is broken only by the sounds of cicadas and the distant rustle of the waves. There is a spicy scent of pine needles in the air, warmed up by the scorching rays of the southern sun. In the distance, the artist’s former dacha can be seen on the seaside slope. However, it is not the protagonist. The main role is given to a lonely tree, one half of which is dried up and the other half has living green branches.

Keeping in mind that Ivan Bilibin was highly educated, one can also think about the philosophical subtext of this image. A tree in fine arts is often associated with a person’s age, the years they have lived. Perhaps this old juniper, which is half dried up, but is still fighting for life, is an allegory for the fate of an elderly man. It so happened that this philosophical symbolism became prophetic. This artwork is a kind of farewell of Ivan Yakovlevich to Batiliman, where he spent some of the best days of his life and career.
#4
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Bilibin’s Dacha in Batiliman

Время создания
1940
Место создания
Crimea
Размер
46x29,5 cm
Техника
cardboard, graphite pencil, watercolor
Коллекция
7
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении

Ivan BilibinКоллекция работ

Stage design for “The Romance of a Mummy”
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Ivangorod Museum
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма польского пана
Эскиз костюма польского пана
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декоративное панно «Персидский мотив»
Эскиз декоративное панно «Персидский мотив»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Marksman’s Wife Before the Tsar
The Marksman’s Wife Before the Tsar
Ivangorod Museum
The Murdered One
The Murdered One
Ivangorod Museum
Иллюстрация к сказке А.С. Пушкина
Иллюстрация к сказке А.С. Пушкина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Иллюстрация к французской сказке
Иллюстрация к французской сказке
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Обложка к «Хрестоматии»‎
Обложка к «Хрестоматии»‎
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Tale of Tsar Saltan
The Tale of Tsar Saltan
Ivangorod Museum
Donkey 1/20 Scale
Donkey 1/20 Scale
Ivangorod Museum
Шарж на поэта Рославлева
Шарж на поэта Рославлева
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половчанки
Эскиз костюма половчанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Design sketch of Matossian cigarettes
Design sketch of Matossian cigarettes
Ivangorod Museum
Эскиз костюма Февронии
Эскиз костюма Февронии
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половчанина
Эскиз костюма половчанина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
List of dishes and music
List of dishes and music
Ivangorod Museum
Young Vologda Woman in Festive Attire
Young Vologda Woman in Festive Attire
Ivangorod Museum
Программа спектакля «Борис Годунов»
Программа спектакля «Борис Годунов»
Museum of Theater and Music
Crimea. Rocks. Sugarloaves
Crimea. Rocks. Sugarloaves
Ivangorod Museum
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%