Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Bormes. The South of France

Время создания
1927
Место создания
France
Размер
33,2x46,5 cm
Техника
cardboard, graphite pencil, watercolor
Коллекция
4
Открыть в приложении
#2
Ivan Yakovlevich Bilibin was one of the greatest masters of the national romantic trend in the Russian version of Art Nouveau, a painter, graphic and theater artist. He painted pictures and colorful illustrations of Russian fairy tales and epics. He based his works on reimagining the motifs from Russian folk and medieval art.

The watercolor “Bormes. The South of France” was painted by Ivan Bilibin when he was in exile.

Ivan Bilibin and his wife Alexandra Shchekatikhina-Pototskaya found themselves in the town of La Favière in the south of France, in the summer of 1927. With the money earned over five years in Cairo, where Bilibin had emigrated during the first emigration wave, the couple bought a plot of land where he ”…built a two-room summer cottage on the very pass to Le Lavandou commune.”

From Apollinaria Alekseevna Shvetsova’s letter, November 11, 1931:
#7
… Autumn. It is quiet. The days are good, warm, juicy and it smells strongly of fresh pine needles and the forest. A lot of mushrooms, we go for red pine mushrooms. We read in the evenings. That is our atmosphere. The beach is deserted, everything is resting from the cheerful summer guests, when lectures on literature and sciences, performances, dances for young people, and boat trips to the islands were constantly arranged. Favière looks like a resort in summer. But a month ago, the youth scattered, the summer residents also left, only the ones who stay in winter remained — us, the Bogdanovs, the Goldes and the Cossack Mosolov. The rest of the houses are empty. Of the new ones, Bilibin is still building a house for himself.
#8
From one side of the cottage, one could see Le Lavandou commune with its lilac mountains and blue sky, on the other — the green valley of La Favière with dark pines on a magnificent white sandy beach by the blue sea. From the house there was a path into the dark forest, depicted several times in Bilibin’s works. There the artist worked a lot and with pleasure. Many quiet, sunny landscapes of Provence were painted there.

In the presented watercolor, the artist paid special attention to the chiaroscuro effect. Bilibin studied the contrast between light and shadow in the bright sun of Provence: the brighter the light, the thicker the shadow. The border between light and shadow is sharp. It would seem that the same objects — the two trees — look completely different in color and feel in the light and in the shade. The town of Bormes shines on the mountainside, fully illuminated by the sun.

At the very beginning of the 1920s, “Russian Paris” first heard that in the vicinity of Toulon there was a wonderful town of Bormes-les-Mimosas with La Favière beach — a real petite Crimée, “little Crimea”. By the end of the 1920s — early 1930s, an entire “cité russe” (“Russian city”) appeared on this beach, which became one of the legends of the first emigration wave.
#6
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Bormes. The South of France

Время создания
1927
Место создания
France
Размер
33,2x46,5 cm
Техника
cardboard, graphite pencil, watercolor
Коллекция
4
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении

Ivan BilibinКоллекция работ

Siege Diary
Siege Diary
Ivangorod Museum
Stage design for the ballet “The Firebird”
Stage design for the ballet “The Firebird”
Ivangorod Museum
Портрет Чириковой
Портрет Чириковой
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма Февронии
Эскиз костюма Февронии
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Шарж на поэта Рославлева
Шарж на поэта Рославлева
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Marksman’s Wife Before the Tsar
The Marksman’s Wife Before the Tsar
Ivangorod Museum
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Sister Alionushka and Little Brother Ivanushka
Sister Alionushka and Little Brother Ivanushka
Ivangorod Museum
Эскиз костюма горожанки
Эскиз костюма горожанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к опере Н.А. Римского-Корсакова
Эскиз декорации к опере Н.А. Римского-Корсакова
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Обложка к русским сказкам
Обложка к русским сказкам
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Tale of Tsar Saltan
The Tale of Tsar Saltan
Ivangorod Museum
Donkey 1/20 Scale
Donkey 1/20 Scale
Ivangorod Museum
Афиша
Афиша
Музейно-выставочный центр города Реутов
Heroic Past of the Russian People
Heroic Past of the Russian People
Ivangorod Museum
Обложка к сказке о Золотой рыбке
Обложка к сказке о Золотой рыбке
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Mount Kalanykh-Kaya
Mount Kalanykh-Kaya
Ivangorod Museum
Иллюстрация к сказке А.С. Пушкина
Иллюстрация к сказке А.С. Пушкина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половчанки
Эскиз костюма половчанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к пьесе
Эскиз декорации к пьесе
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%