Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

To see AR mode in action:

1. Install ARTEFACT app for iOS or Android;

2. Find the exhibition «Chelyabinsk Collection of Russian Art»

3. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the exhibit;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Nikolay Rusakov

Creation period
1912
Dimensions
34,5x25,8 cm
Technique
oil, canvas
0
Open in app
#1
Alexander Rodchenko
Nikolay Rusakov
#3
This portrait depicts the artist Nikolay Rusakov and it was painted by Alexander Rodchenko.

Nikolay Rusakov was born in 1888 in the village of Pisklovo, Chelyabinsk district, the Orenburg governorate. In 1913, he completed a full course in the department of painting of the Kazan Art School at the Imperial Academy of Arts. Nikolay Feshin was his teacher in painting and drawing. At the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture, Rusakov studied with the famous painter Konstantin Korovin. Rusakov became the first Chelyabinsk artist who received a professional education in the Russian capital, and he was engaged in helping painting flourish in his hometown.

Alexander Rodchenko and Nikolay Rusakov studied together at the Kazan Art School in the class of the painter and graphic artist Nikolay Feshin. Rusakov was repressed in Chelyabinsk in 1941 on false charges of anti-Soviet propaganda. The family’s letters were confiscated, those that were sent to him by Alexander Rodchenko, Vladimir Mayakovsky, Konstantin Balmont. Five paintings by the artist were arrested from the collection of the Chelyabinsk Museum and their fate is still unknown. Due to false accusations, the name of the painter was in oblivion until the mid-80s of the 20th century. The memory of the artist and his painting, where the forms of Art Nouveau, the features of painting by Gauguin and Vrubel were intertwined, were kept only by his students, who studied in his studio in the 1930s at “The Rusakov Academy”.

The friendship between Rusakov and Rodchenko continued until the end of the former artist’s life. Alexander Rodchenko created a portrait of his friend in Moscow in 1912.

The picture was painted on a wooden base serving as a palette, in a pasty expressive manner, with pure unmixed colors. Pastose painting is a technique of working in thick, opaque layers, paint strokes, sometimes creating relief. This technique is used in oil painting, since it is oil paints that have the required viscosity and thickness.

Rodchenko mentioned the portrait of Rusakov in his diaries — ‘an impressive study’, ‘good painting’. The canvas was gifted to the collection of the Chelyabinsk Regional Picture Gallery by the artist’s daughter. The gift was timed to coincide with the 100th anniversary of the birth of Nikolay Rusakov.

#2
read morehide
00:00
00:00
1x

Nikolay Rusakov

Creation period
1912
Dimensions
34,5x25,8 cm
Technique
oil, canvas
0
Point your smartphone camera to open in the app
Share
VkontakteOdnoklassnikiTelegram
Share on my website
Copy linkCopied
Copy
Open in app

Alexander RodchenkoCollection

Обложка журнала ЛЕФ №3
Обложка журнала ЛЕФ №3
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала ЛЕФ №2
Обложка журнала ЛЕФ №2
Библиотека иностранной литературы
Triangles
Triangles
P.M. Dogadin Astrakhan Art Gallery
Обложка журнала Новый ЛЕФ №10 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №10 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Фотография - искусство
Фотография - искусство
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №1 (1927)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №1 (1927)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №5 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №5 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Фотографии 1924-1954
Фотографии 1924-1954
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №1 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №1 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала ЛЕФ №1
Обложка журнала ЛЕФ №1
Библиотека иностранной литературы
Беспредметная композиция (Супрематизм)
Беспредметная композиция (Супрематизм)
Primorye Art Gallery
Обложка журнала Новый ЛЕФ №6 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №6 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Портрет молодой женщины
Портрет молодой женщины
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Обложка журнала ЛЕФ №3 (1924)
Обложка журнала ЛЕФ №3 (1924)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №5 (1927)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №5 (1927)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала ЛЕФ №2 (1924)
Обложка журнала ЛЕФ №2 (1924)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала ЛЕФ №1 (1924)
Обложка журнала ЛЕФ №1 (1924)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №9 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №9 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №7 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №7 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №2 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №2 (1928)
Библиотека иностранной литературы
To see AR mode in action:
  1. Install ARTEFACT app for 
  2. iOS or Android;
  3. Find and download the «Paintings in Details» exhibition
  4. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the painting;
  5. Watch what happens on your phone screen whilst you flip through the pictures.
 
We use Cookies
Cookies on the Artefact Website. We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on the Artefact website. However, if you would like to, you can change your cookie settings at any time.
Подробнее об использованииСкрыть
Content is available only in Russian
%title%%type%