Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

To see AR mode in action:

1. Install ARTEFACT app for iOS or Android;

2. Find the exhibition «Museum of Fine Arts of the Republic of Tatarstan»

3. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the exhibit;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Girl with a Flower

Creation period
1915-1916
Dimensions
44,5x32,4 cm
Technique
cardboard, tempera, varnish
4
Open in app
#5
Alexander Rodchenko
Girl with a Flower
#6
At the beginning of the 20th century, the family of Alexander Rodchenko, the future classic of photography, founder of design and advertising in the USSR, moved from St. Petersburg to Kazan.The Kazan period was momentous in Rodchenko’s life.

It was in Kazan that he made a final decision to become an artist. It happened when he saw the picture Viy by Georgy Belaschenko in the Science and Industry Museum. Rodchenko remembered about this picture in such words: ” It had determined my life. This academic style canvas represented unreal life. So, it is a way of creating your own theater- you can devise anything you like by drawing’.

In 1910, Rodchenko started attending the Kazan Art School as a non-credit student. He was not entitled to comprehensive education after a four-year course of study at a parochial school. Artist Nicholai Fechin who had returned to Kazan by that time became his teacher in a painting class.

Kazan was also a place where two most important events took place- he met there his future wife Varvara Stepanova and Vladimir Mayakovsky. First he heard Mayakovsky at a futuristic poetry soiree, which became a crucial moment for Rodchenko who was greatly interested in Gauguin and in the artists belonging to the World of Art movement; he had a feeling of affiliation with the innovative concept of futurism and set up his new creative principles.

In the collection of the State Museum of Fine Arts of the Republic of Tatarstan, there is one painting by Rodchenko - the Girl with a Flower. He began working on it in 1915 when he got involved with Cubo - Futurism. A nude feminine figure is depicted against the obscure background of dark green and maroon; on the right, a dark stem of a flower can be discerned. These recognizable elements of reality are combined with abstract geometric forms. All the space breaks up into separate fragments.

Rodchenko had determined his way in art by the time he started working on the Girl with a Flower. This is what he wrote in his letter from Kazan to Varvara Stepanova who was in Moscow then: ‘Yes, I have found what to paint and I think it will be innovative and challenging. I will free painting (even futuristic) from everything it was enslaved to…I prefer to see ordinary objects in an unordinary way…My way is uniquely original. I will make objects animated and I will make them live like souls. I will find objects in humans… People will be made to die for objects while objects will be alive; human souls will be put into objects and objects will become souls…’
#7
read morehide
00:00
00:00
1x

Girl with a Flower

Creation period
1915-1916
Dimensions
44,5x32,4 cm
Technique
cardboard, tempera, varnish
4
Point your smartphone camera to open in the app
Share
VkontakteOdnoklassnikiTelegram
Share on my website
Copy linkCopied
Copy
Open in app

Alexander RodchenkoCollection

Фотографии 1924-1954
Фотографии 1924-1954
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №7 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №7 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Construction
Construction
Dagestan Museum of Fine Arts
Беспредметная композиция (Супрематизм)
Беспредметная композиция (Супрематизм)
Primorye Art Gallery
Обложка журнала Новый ЛЕФ №6 (1927)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №6 (1927)
Библиотека иностранной литературы
Портрет Эсфирь Шуб
Портрет Эсфирь Шуб
ROSPHOTO
Обложка журнала ЛЕФ №3 (1924)
Обложка журнала ЛЕФ №3 (1924)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №5 (1927)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №5 (1927)
Библиотека иностранной литературы
Афиша премьеры спектакля «Клоп»
Афиша премьеры спектакля «Клоп»
Museum of Theater and Music
Обложка журнала ЛЕФ №2 (1924)
Обложка журнала ЛЕФ №2 (1924)
Библиотека иностранной литературы
Портрет Владимира Маяковского
Портрет Владимира Маяковского
The Pushkin State Museum of Fine Arts
Обложка журнала Новый ЛЕФ №9 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №9 (1928)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала ЛЕФ №1
Обложка журнала ЛЕФ №1
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала ЛЕФ №3
Обложка журнала ЛЕФ №3
Библиотека иностранной литературы
Портрет молодой женщины
Портрет молодой женщины
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Обложка журнала ЛЕФ №1 (1924)
Обложка журнала ЛЕФ №1 (1924)
Библиотека иностранной литературы
Иллюстрация к поэме Про это
Иллюстрация к поэме Про это
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №8-9 (1927)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №8-9 (1927)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №7 (1927)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №7 (1927)
Библиотека иностранной литературы
Обложка журнала Новый ЛЕФ №8 (1928)
Обложка журнала Новый ЛЕФ №8 (1928)
Библиотека иностранной литературы
To see AR mode in action:
  1. Install ARTEFACT app for 
  2. iOS or Android;
  3. Find and download the «Paintings in Details» exhibition
  4. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the painting;
  5. Watch what happens on your phone screen whilst you flip through the pictures.
 
We use Cookies
Cookies on the Artefact Website. We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on the Artefact website. However, if you would like to, you can change your cookie settings at any time.
Подробнее об использованииСкрыть
Content is available only in Russian
%title%%type%