Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Mother and Son

Время создания
1916
Место создания
Petrograd
Размер
33,7x22 cm
Техника
paper, pencil, watercolor, gouache
Коллекция
2
Открыть в приложении
#2
The “Mother and Son” was created by Alexandra Vasilievna Shchekatikhina-Pototskaya during World War I, which could not but be reflected in the work. The glowing figures of mother and son (the mother is even wearing a joyful reddish-pink dress) are densely encircled by disturbing blue-green abstract spots, lines and silhouettes. The lines symbolize the mother’s fears of the unfriendly, unpredictable world that surrounds both figures.

After graduating in 1915 from the First Saint Petersburg Drawing School for Free Comers at the Society for the Encouragement of the Arts, Alexandra Vasilievna joined the artistic movement “World of Art”, and the next year she displayed her works for the first time at the association’s exhibition.

The students communicated with former teachers after graduation. They also liked to gather at Ivan Yakovlevich Bilibin’s house. His wife, Renée O’Connell, recalled:
#5
Often we had an entire production workshop at the house, because during tasks on theatrical works there was a lot of auxiliary work and former students took an active part in it. So, Maria Lebedeva, Alexandra Shchekatikhina, Antonina Westphalen, and Ivan Mozalevsky worked together.
#6
There, at Bilibin’s, Alexandra Shchekatikhina met Nikolai Pototsky. In 1915, they got married, and a year later their son Mstislav, or Slavchik, as everyone called him, was born.

In the presented picture, the mother’s hairstyle — a bun on the top of her head, with a blue ribbon intertwined in it — is too individual for the woman to be fictional. Probably, despite the generality, it is still a self-portrait, although there is no complete clarity on this issue.

The position of the heads and hands of the mother and child resembles the iconography of the Vladimir Mother of God, the famous icon, a sacred Russian treasure. Maximum contact, protection, and the strongest bond between mother and child were clearly manifested in the Russian Orthodox tradition. Alexandra Shchekatikhina-Pototskaya grew up in an Old Believer family, her grandfather Grigory Vasilyevich was an icon painter; he decorated Easter eggs and illustrated religious manuscripts. Russian icons were an integral part of the artist’s painting philosophy, she constantly used icon painting techniques in her work.
#4
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Mother and Son

Время создания
1916
Место создания
Petrograd
Размер
33,7x22 cm
Техника
paper, pencil, watercolor, gouache
Коллекция
2
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%