Шрифт
Цвет
Графика
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «Military History of the Kostroma Region»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

NS-23 aircraft autocannon

Время создания
the mid-20th century
Место создания
the USSR
Размер
195x13x13 cm
Техника
steel, metal
1
Открыть в приложении
#2

In 1943, the OKB-16 Design Bureau created a new 23-millimeter round with a reduced charge. It was used in the development of several new light 23-millimeter aircraft autocannons. The muzzle velocity of the projectile weighing 200 grams with the barrel length of 1,450 millimeters was 700 meters per second.

In 1944, the NS-23 aircraft cannon was developed for the new cartridge. The Ilyushin Il-10 attack aircraft, Lavochkin La-9 and La-11 propeller-driven fighters, as well as the first Soviet MiG-9, MiG-15 and Yak-15 turbojet fighters were fitted with this autocannon.

However, due to the need to further improve the defensive armament of the developing Soviet bomber aviation, the NS-23 guns had to be more versatile and have a symmetrical double-sided belt feed mechanism. Therefore, already in December 1946, OKB-16 began designing the first model of a 23-millimeter gun, based on the NS-23 and adapted for both fixed and mobile mounts.

The new gun was developed by Alexander Emmanuilovich Nudelman and Aron Abramovich Richter and was called the Nudelman-Richter NR-23 autocannon.

The NR-23 was intended to replace the 20-millimeter B-20 aircraft cannon on the Tu-4 heavy bomber which was redesigned to accommodate the 23-millimeter caliber.

Two NR-23 guns were used for the first time on the La-15. The aircraft with new guns was put into service in 1948 (at the same time mass production of the NR-23 began).

The NR-23 cannon, chambered for the NS-23 round, was officially adopted in 1950.

Final improvements for the NR-23 were completed in 1951 (to reduce the recoil, a hydraulic buffer was introduced; in addition, at the request of the Minister of Armaments Dmitry Fedorovich Ustinov, the barrel’s life expectancy was increased from 3000 to 6000 shots).

The fundamental differences between the NR-23 and its predecessor are the double-sided belt feed mechanism that allowed for continuous firing and a higher rate of fire (up to 800–950 rounds per minute). Hence, recoil accelerators were introduced. The cannon is recoil-operated and has a short-stroke gas piston.

The double-sided belt feed mechanism greatly simplified the installation of the gun on the aircraft, making it suitable for mobile and fixed mounts.

#4
1 / 2
NS-23 aircraft autocannon
#3
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

NS-23 aircraft autocannon

Время создания
the mid-20th century
Место создания
the USSR
Размер
195x13x13 cm
Техника
steel, metal
1
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%